آخرین بروز رسانی: 24ام شهریور, 1402

3 چاقوی ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید

ده‌ها نوع چاقوی آشپزخانه وجود دارد، اما احتمالا تنها به […]

ده‌ها نوع چاقوی آشپزخانه وجود دارد، اما احتمالا تنها به چند تا از آن‌ها در آشپزخانه نیاز دارید. ۹۹درصد از کارهای آماده‌سازی غذا را تنها با یک یا دو چاقوی همه‌منظوره می‌توان انجام داد. با این حال، داشتن چاقوهای خاص برای کارهای تخصصی آشپزی که به صورت مکرر انجام می‌دهید، ارزشی باورنکردنی دارد. به عنوان مثال، همه در آشپزخانه‌ی خود آماده‌سازی ماهی برای پخت را انجام نمی‌دهند.

اما اگر شما دوست دارید خودتان ماهی را پاک و آماده پخت کنید، بدون چاقوی فیله‌کن احتمالاً کار سختی خواهد بود. در این نوشته چند چاقویی که همه به آن نیاز دارند، معرفی خواهیم کرد. همچنین به سایر چاقوها برای آشپزی‌های خاص و حرفه‌ای‌تر نگاهی خواهیم انداخت.

۱. چاقوی سرآشپز یا Chef’s Knife

اگر می‌خواهید فقط یک چاقوی آشپزخانه تهیه کنید، پیشنهاد ما چاقوی سرآشپز است. هیچ ابزار آشپزخانه‌ای به اندازه‌ی چاقوی سرآشپز نماد آشپزخانه حرفه‌ای نیست. چاقوی سرآشپز که به عنوان چاقوی آشپزی یا چاقوی فرانسوی نیز شناخته می‌شود، همه‌کاره‌ترین کارد آشپزخانه است.

این چاقو برای همه چیز، از خرد کردن استخوان مرغ گرفته تا جدا کردن قطعات بزرگ گوشت گاو، خرد کردن سبزیجات یا برش زدن آن‌ها مناسب است. طول این چاقوهای پهن و سنگین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است. چاقویی با تیغه‌ی ۲۰ سانتی‌متری بهترین قابلیت استفاده و کاربرد را دارد.

تیغه‌های فولادی، استاندارد طلایی این نوع چاقو در نظر گرفته می‌شوند. فولاد دوام بیشتری دارد و می‌تواند لبه‌ی تیزتری نسبت به تیغه‌های درست شده در دستگاه برش (Die Cutting) داشته باشد. استثنا وجود دارد، ولی بیشتر چاقوهای سرآشپز باکیفیت بیش از ۱۲۰ دلار قیمت دارند.

۲. چاقوی پوست‌کن (Paring Knife)

چاقوی پوست‌کن برای کارهای کوچک، ظریف و پیچیده ساخته شده است. طول این چاقوها تا ۱۰ سانتی‌متر است. این چاقوها سبک وزن، بسیار قابل مانور و فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه هستند. این چاقو یک همراه عالی برای چاقوی سرآشپز است زیرا تیغه‌ی کوتاه‌تر برای کارهای جزئی خطرناک به نظر نمی‌رسد.

با این چاقو می‌توانید به راحتی پوست میوه‌ها را بکنید یا دانه‌های یک فلفل تند را جدا کنید. این چاقو همچنین وقتی مفید خواهد بود که نخواسته باشید از تخته برش استفاده کنید. مثلا وقتی که قرار است چند تکه میوه برای روی سالاد ببرید. برای یک چاقوی مرغوب از این نوع ۲۰ تا ۱۰۰ دلار باید بپردازید.

۳. چاقوی آشپزخانه همه‌کاره (Utility Knife)

چاقوی همه‌کاره، همه‌ی کارها را انجام می‌دهد ولی در هیچ کاری بهترین نیست. این چاقوها فاقد قدرت برش چاقوی بزرگ‌تر و سنگین‌تر سرآشپز هستند و نمی‌توانند وظایف را به ظرافت یک چاقوی پوست‌کن انجام دهند.

اگر مینیمالیست هستید، ممکن است از اندازه، شکل و ساختار یک چاقوی همه‌کاره خوشتان بیاید. آن‌ها تیغه‌های بسیار خوبی دارند که قیمتشان به طور قابل توجهی کمتر از چاقوی سرآشپز است. اکثر گزینه‌ها بین ۱۰ تا ۱۷ سانتی‌متر اندازه دارند. پیشنهاد ما یک چاقوی ۱۵ سانتی از این نوع است.

دسته‌بندی: خانه و زندگی